geng budak slumber

Sunday, June 26, 2011

PaRenting skiLL at Home

assalamualaikum kwn2..=)

harap xde yang menganggu aku nak hapdate nie..kat umah ni manyak sangat anasir2 yang tak diingini kacau aku time nak update blog..ade je yang xkene..cisss...

hokeh...today ngan jayenye aku jadik cekgu tuisyen xbergaji untuk adik kecik aku neh...hmm...actually adik nie..adik kawan baek aku mieza..mak aku amik n jaga die mase umo die 4 taun camtu..skang die dah darjah due..baru2 nie...die dapat markah exam...ape lagi..cam halilintar membelah bumi mak aku bising..mak aku jarang bising2...time kitorang kecik2 dulu die bantai je ngan hanger..tapi nie anak orang...salah bantai kang payah plak..so mak aku lebih gunekan pendekatan psikologi seperti membebel..hahah..bapak dem bile mak aku yang jarang bebel membebel..rase nak pecah gegendang telinge ko bhai..mane tak nye...markah adik nie manyak gak yang merosot..cekgu kate die kadang2 berangan dalam kelas..haih..adik2..

so atas sebab aku ni akak sulung yang jarang ade kat umah...mase aku praktikal nie mak aku nak utilize ah mase aku...die suh aku ajau adik aku...seyes..mengajar perlukan kesabaran..naseb baek anak orang..haha..adik aku dulu pon puas makan lempang aku..gagagaga...tapi eksen mesti kene lebih...rotan wajib ade kat tangan...hehehhhe....cuak letew kan adik kan..ggagaga

ape yang aku cube merepek kat sini bukan pasal adik aku yang markah merosot atau kemafiaan aku menggajar adik2...tapi..aku terfikir..(fikir lagi..aku memang manyak fikir) rasanya sebelum kawin...kite anak mude..(ciss xleh bla) kene blaja parenting skill.sebab ape..budak2 skang makin advance..camne ibu muda..pasangan muda2 nie nak didik anak supaya xrosak...ye dak?

kehadiran adik kat umah nie...sikit sebanyak bagi aku peluang blaja camne nak didik budak yang makin membesar..seyes adik aku nie bukan budak bese..bijaknye lain macam...mak aku sampai tak berani sepahkan majalah wanita die sebab adik penah tanye.."mak..pencegahan kehamilan tu ape"..haaa amik ko..hahaha..aku mase tu hanye mampu ketawa pastu larikan diri..kang tak pasal aku lak kene jawab..ahhahah..jahat!

kadang2 aku ade gak bace pasal parenting nie kat tenet n beberape bahan bacaan...susah gak jadik parent...cara kita mendidik akan efek peribadi seseorang kanak2 tu bila mereka dah dewasa...terutama bila ibu bapa kurang bagi kepercayaan pada kebolehan seorang kanak2...automatik die akan jadik sorang budak yang low self esteem and confident level...hmm..agak perlu teliti jadik mak bapak nie kan...

so ade tak readers yang dah kawin?leh bagi info sket cmne korang didik anak2?huu..bagi la ilmu sket kan kat diriku yang lom kawin neh...moga satu masa aku leh jadik parent yang superb kan..hukhuk( berangan sungguh)my parent?hmm..mak ayah aku punye skill aku xleh nak doubt...bejaya gak...kalau x aku mesti malas belajar..hahha..cuma aku nie je kurang belajar kadang2..degil..huhuh..tapi xpe..sebagai seorang yang makin meningkat dewasa..kita leh mendidik diri sendiri kan..cam aku penah tulis dalam entry nie 

pape pon...aku rase aku lom layak sangat nak citer pasal parenting bagai neh..sebab aku lom berada di situasi sebenar kene mendidik anak...aku cuma tolong mak didik adik aku...situasi mungkin sedikit berbeza..pape pon..pade kawan2 aku yang mana yang dah kawin n baru dapat anak...gudluck dalam mendidik anak keh!

p/s: kadang2..bila satu relationship tak di bebani ngan perjanjian mengunung lebih better...maybe...=)

No comments: