geng budak slumber

Tuesday, February 13, 2018

cerpen: aishiteru #10

Assalamaualaikum again...


Aishiteru: EPSD 1EPSD 2EPSD 3EPSD 4EPSD 5EPSD 6EPSD 7EPSD 8EPSD 9


lets just start..

Hubungan yang di sangka Shah akan berjaya berkecai

dia sendiri tak tahu adakah dia sedang di permainkan atau apa

rasa kehilangan yang tak pernah di rasai

tapi apa daya hati nya. Ai masih perlukan masa. Kalau ada jodoh tak pergi mana kan

Shah cuba pujuk hati. Lagipun hubungan sekadar kawan itu masih seperti sebelumnya

Ai masih dengan lawaknya. Cuma tiada lagi hal perasaan

ada masa hal ini menyiksa hati Shah. Tapi mencintai sesungguhnya adalah membahagiakan orang yang di cintai. Walau hati sendiri terluka


Ai makin pulih

rasa bersalah pada Shah masih tersisa tapi dalam setiap hari dia berdoa

andai shah jodohnya semoga mereka akhirnya bersatu juga


bulan berganti...Ai mencuba nasib kerja di bandar dan akhirnya dia di terima bekerja di sebuah bank ternama cawangan berdekatan tempat kerja Shah.

Hati Ai berbunga. Aman sudah jauh di tinggalkan dalam sejarah. Dia sudah bersedia. Dan mungkin ini permulaan baru. Dan mungkin ini petanda jodohnya dengan Shah


Ai: weh... aku dapat keje kat pj

mesej Ai pendek pada shah


Shah: Pj tu kat mana besar kot

Ai: RHB Seksyen 14 dekat ngan opis kau kan?

Shah: aah. betul ke ko jangan nak tipu aku ye

Ai: betul la...kau siap ye. aku nak jumpa kau kali ni

Shah: hahahha..cubalah kalau kau boleh


Shah gembira. adakah ini sinar baru buat masa depan mereka. Mungkin ya. Atau Ai akan tinggalkannya lagi. Mungkin

Shah: bila kau masuk kerja. aku shift tah boleh ke jumpa tak

Ai: minggu depan. ala nanti tengok camne ok?


Semingu kemudian Ai masuk kerja. Bukan sesuatu yang dia sukakan tapi itu peluang nya untuk ke bandar mencari kerja lebih bagus. kesibukkan nya tidak mengizinkan dia untuk mencari Shah. Sebulan berlalu. Selesai berjumpa client masih awal untuk dia balik ke branch. Malas juga mahu menghadap boss yang menjengkelkan.

Ai: ko kejekan ari ni. kau rehat kan skang

Ai menduga. 15 minit sebelum itu dia ada mesej Shah bertanyakan jadual


Shah: aah rehat la ni kenapa. 


Shah pelik. 


Ai: aku dah jumpa ofis kau nak jumpa kau sekarang aku dekat bawah ni..

tersembur air minuman shah. gadis ini memang gila

Shah: kau biar betul

Ai: betullah aku kat bawah ni aku nampak motor kau. plate BLA*** kan?

Shah: series ahhh..xnak la aku keluar aku rehat kat atas je la

Ai: ko tak turun aku bakar motor kau ni

Shah: hahhaha..gila la..datang sini la kedai depan sini..kau naik myvi ke?putih?aku macam nampak satu kereta masuk sana tadi

Ai: aah laaa..kereta baru aku laaa...hahahha

Shah: ceh belagak meh sini lah. kang hangus lak moto aku tu

Ai: ok ok 

Ai ketawa. dia keluar dari kereta mengeluarkan kad nama nya dan tulis "I was here" di kad nya. Di selit pada motor kepunyaan Shah. kemudian dia mengundur kereta ke kedai yang di maksudkan shah. 

Ai cuba check wajahnya. Hati berdebar

Ya ini pertama kali berjumpa

Ya dia mahu kelihatan cantik


Ai menyusun langkah 


Dia nampak shah. 

Oh Tuhan ini benar Shah 


Shah yang selalu menyokong saat susahnya dulu


Shah melambai. Tiada siapa sangka akhirnya begini pertemuan pertamanya. Sudahlah dia lupa keluar duit di ATM. Wang ada dalam saku cuma wang cukup buat makan rehat. Pertama kali berjumpa sudah x boleh belanja. Rosak reputasi aku. Hati Shah meronta

Ai: aku duk sini ye

Shah: ha..g la tengok nak makan apa. kau buat apa kat sini

Ai: jumpa client tadi. tapi macam awal lak nak balik. kau pernah cakap opis kita dekat kan. aku waze je lah..hahahha

Ai ketawa. lalu bangun memesan makanan di kaunter

Shah telan liur

Tidak kekok walaupun pertama kali jumpa

Ya..Ai semanis gambarnya

Mereka makan dan bersembang kosong. Tentang Amoi kawan sekolah Shah, tentang kerja dan tentang cerita biasa-biasa

Petang itu petang yang istimewa 

tapi kelakarnya Shah malu. Ai perlu bayar makanan sendiri. 

Selesai sesi pertama itu bermula lah sesi2 seterusnya


Kenangan demi kenangan di ukir

Hingga Shah lupa bertapa dia cuba elak menyimpan kenangan dengan sesiapa pun

Hingga suatu hari


Ai: aku stress keje ni aku cuba cari keje lain

Shah: keje mana?bukan gaji best ke?

Ai: gaji best tapi hari2 kene maki...hari tu aku ada pergi interview. company construction. macam boleh dapat belum dapat jawapan

Shah: owh. dah kalau dapat kau kerja mana

Ai: putrajaya

Shah: bapak ah. xde jauh lagi ke

Ai: hahhaha...jauh apa..kira dalam malaysia lagi bukan kat utara pun. pahal takut rindu aku?


Shah: perasan la kau. 

Shah menahan hati. sekali lagi?

aku baru nak mula

sekali lagi kau nak tinggalkan aku ke?

bisik hati shah meronta. Petang itu mesejnya berakhir disitu cuma. Tapi 

Ai terdiam juga

Jika dia benar2 pergi. apa mudah untuk mereka jumpa lagi. sedang sekarang pun masih perlu curi masa


Ah Putrajaya x jauh

Kalau Jodoh x kemana kan?




seminggu berlalu.........


Telefon bimbit Ai berbunyi

Ai: hello

HR: hello cik Aisyah Amanda saya HR dari Puri Bina. Ingat tak cik pernah datang interview?

Ai: Ya. kenapa ya cik

HR: Tahniah cik diterima boleh start lagi 2 minggu?on 1st April?

Ai: ya ya terima kasih saya settle dengan company sekarang ya. terima kasih ya encik.

HR: sama sama

Ai menung

ini berita gembira

Dia stress di maki hari hari

Di kejar2 untuk capai target. ini bukan jiwanya. 

Tapi di satu sudut. Dia sedih. Apa hari esok untuk dia dan Shah itu tiada

seharian cuba di lupakan resah. Di layan kerja kerja yang tiada hari esok. Di tadah maki hamun bos.

Usai kerja dia balik berehat

Telefon dicapai

Shah perlu tahu

Ai menekan nama Shah di contact book

3 derinngan

Shah: hello assamualaikum.

Ai: waalaikumussalam

jawab Ai lemah

Shah: ada problem keee

Ai: tak. saya dapat kerja saya cakap hari tu

Shah: oh! tahniah itu yang awak nak kan?

Ai: aah. tapi lepasni mesti susah nak jumpa awak kan?

Shah: kesitu pulak. kenapa bukan jauh pun kan datang je la sini

Ai: yelah esok petang masa awak rehat kita lepak lah 

Shah: ok je...tapi bila masuk sana?

Ai: 2 minggu lagi

pendek. sedih

Shah: okey. 2 minggu ni kita lepak la selalu okey?

pujuk shah. entah kenapa dia juga keberatan. Apa Aisyah Amanda bukan jodohnya

kenapa setiap kali semuanya bermula maju pasti ada saja halangan

Dan 2 minggu itu bagaikan mereka bagai mengejar masa.

setiap hari.

di habiskan tidak kira masa yang ada cuma sejam atau beberapa minit. Yang mereka tahu mereka perlu berjumpa. 

Shah keberatan. hatinya bagai merasa dia terpaksa melepaskan Ai lagi

Ai juga tidak mahu pergi tapi dia mahu mengejar apa yang di sukai nya

Hingga hari terakhir untuk 2 minggu itu

petang itu hujan lebat. Ai resah

ini hari terakhir mereka

apa x akan jumpa hari ini

dan perlahan lahan gerimis pula muncul. Ai memandu kereta ke kedai mamak tempat dia dan Shah selalu berjumpa. Dia mahu mencuba kali ini

Di hari terakhir untuk meminta peluang kedua untuk mereka. Kali ini

Tapi saat gerimis itu seolah tidak mengizinkan. Shah cuma ada motor mahu ke dia basah2 ke sini?

Shah juga resah. 

mesej Ai masuk

Ai: kau dah makan ke kalau dah xyah la datang

Shah tersenyum. Ya dia sudah kenyang tapi hari ini  hari terakhir. Dia perlu jumpa Ai.

Shah: kau tunggu jelah lapar juga ni

tipu sunat. tipu demi cinta. cinta ke?

Ai: hujan kot xpe lah

Ai menduga. Dia berkira2 apa mahu shah meredah gerimis ini untuk hari terakhir ini?

Shah: 5 minit aku pergi sana tunggu je lah

Ai: ok

Hati Ai gembira. 

sampai Shah ke sana masing2 memesan makanan

Tosai paper bendera di pacak bendera Malaysia kecil kelihatan comel 

Ai mengambil gambar dan post di instagram

Shah cuma mengeleng kepala melihat 

Ai: kalau aku cakap kau jangan marah boleh?

Ai menguatkan hati. Ini saja peluang yang ada, membetulkan kebodohan dia meninggalkan Shah dulu

Shah: apa?

Ai: Boleh bagi kita peluang kedua?

Shah: tak faham

Ai: kita mula balik hubungan kita menuju perkahwinan. aku nak betulkan semula. aku bodoh dulu

muka Ai merah padam. Sesungguhnya ini perlu keberanian yang maksimum. Ini harga kebodohan aku. Fikir Ai. Aku tak boleh lepaskan dia

Shah berdebar. Ikot hatinya mahu dia iyakan saja waktu itu

Tapi bagaimana kalau Ai masih keliru

Ya dia dan Aman sudah berakhir 2 tahun. Tapi bolehkah?

Shah: Bagi aku masa

Ai diam. Malu

Shah: Aku cuma nak hadam dulu. kau main serang aku macamni terkejut aku. aku xnak buat keputusan hanya sebab kau nak kerja tempat lain. ini soal bahagia kau dan aku

Ai: faham

senyum kelat

Shah: jangan salah faham. Aku tak pernah lupakan kau sehari pun. Rasa tu masih sama cuma aku perlu masa hadam

Ai: faham. ok je aku pun. 

Dan petang itu berlalu 


Menambah satu lagi kenangan buat Ai dan Shah

p/s: kenangan boleh jadi yang membahagiakan tapi boleh juga jadi yang menyakitkan. Jika kenangan itu harta. Maka ia harta paling berharga buat kita


P/s/s: aku nak habiskan cerita ni. 7 tahun aku simpan. aku nak habiskan. doakan aku habiskan cerita ni



No comments: