geng budak slumber

Thursday, September 27, 2012

berubah jadi baik

assalamualaikum n peace..=)

ahah!macam bese...aku kan suka randomly think about something lepas tu terus taip je...so kalau isi tongang tebalik I is mintak hampunn le sangat...

actually benda nie timbul semalam...and this morning aku fikir...Y not I blog about this...and for the record...this is what I see..what I feel..what I do...sejujurnya dari hati aku menaip neh..*geli*

perubahan...tru time manusia akan berubah..its like proses yang wajib...bezanya sama ada dari baek ke jahat or dari jahat ke baek..dan for the record jugakkk..berubah jadi lebih baek tu payah gile...dia punya payah silap2 kau boleh jadi gile tau?

1st of all...nak berubah jadi baek nie...kau xleh nak pk apa tindakbalas kawan2 kau yang dah biasa buat jahat ngan kau..perkh..biasanya..member2 se-jahat nie dapat tau kita nak berubah jadi baek...dia punya sound boleh bikin jantung sentap..takat ayat.....

"weh kau dah taubat ke..perkh2...pasnie aku pulak kena tarbiah ngan kau kan..dasat la luuu..*mukamenganjing*"

itu dia punya sound kira lite2 lagi...belum tahap heavy...lagi heavy bila member dah start xnak kawan ngan kau...ah!member jenis apa cam tu?

bagi aku...hidup kita nie bukan nak senangkan hati orang lain...kalau keje kau nak senangkan hati orang lain memang boleh masuk wad gila kau..buat je apa kau nak buat...nak2 bab berubah jadi baek..kalau buat jahat ati kau boleh kering gila..kenapa buat baek xleh hati kering pastu banyakkk alasannnnn...

then..kalau agak2 perubahan yang korang buat tu buat sape2 rasa cam tekejut kerana kemendadakkannya...buat bodoh je...sebab nak buat baek better jangan tangguh...kalau tangguh memang entah bila lah kau nak berubah...mati kita tak tau bila bhai..kalau esok mati sebelum kau sempat tobat?

rujuk...haaa..nie pun penting...pernah dengar..kalau belajar dari buku sahaja tanpa tok guru kau belajar dengan syaitan sebenarnya....jadi apa2 hal...kalau musykil rujuk orang yang arif...dan nak rujuk jangan le malu...buat jahat kau bangga...cari ilmu malu?apaaakahhh....orang nak gelak sebab kau taktau?anggap je itu cabaran untuk berubah jadi baek...

check list..hehe..aku segan jugak nak cerita benda nie sebenarnya..tapi seyes aku memang buat benda nie...aku nie tak la baek sangat..nak semayang penuh tu agak struggle gak paksa diri...ye aku paksa..sebab semayang tu wajib....kau dah xleh deny dah benda tu..jangan nak bagi alasan..so untuk pastikan aku betul2 semayang penuh...aku wat check list solat hari2...hahahha...ok tak kelakar...kenapa aku ketawa?

checklist tu aku tulis dalam buku saiz 555 tu..aku tulis tarikh...everyday...waktu solat yang 5 waktu tu ngan kotak kat ujung...bila aku solat..aku tick kat situ..dan kalau aku mula2 dulu..aku wajibkan diri sendiri wat solat taubat ngan solat hajat after isyak..pun aku letak kotak kat ujung...kalau aku buat aku tick..kalau x buat aku biar kosong..

dan ujung nota tu aku buat macam ulasan..apa yang aku rasa sepanjang hari tu..ringkas dan padat..

kenapa aku buat checklist nie?

sebabnya mudah..aku bagi diri sendiri nampak..apa aku buat hari2..dah cukup menjalankan tanggungjawab pada tuhan kah aku...so..kalau ruang kotak tu takde tick banyak..kan nampak cam buruk n macam rasa jadah apa aku busy sangat tak semayang nie?gitulah lebih kurang..dan FYI skang aku tak buat dah..sebab aku dah tak perlu paksa diri lagi dah...=)

yassin and al-quran...mak aku cakap..yassin nie ubat segala penyakit..terutama penyakit hati...which means segala kesusahan yang kau rasa dalam hati..berubah ke arah kebaikan dugaan memang banyak...banyak gila2..kadang2 kau rasa down..nak give up pon ada....jadi bila aku down n sedih gila...aku baca yassin or any surah dalam quran...aku mengadu ngan tuhan..sebab sebanyak mana pun kawan2 n family boleh support n ingatkan kau...Allah maha mengetahui...kadang2..mengadu je sebab tuhan maha mendengar..jadikan quran tu kawan baek..insyallah kau tenang tiap kali down..

mengingatkan..kita nie manusia..memang selalu lupa..so memang kita sangat perlukan seseorang yang selalu mengingatkan kau untuk always on track..aku sangat beruntung sebab aku ada ramai kawan yang boleh ingatkan aku..tegur aku tiap kali aku lupa..terutama pina...hey pina..if you read this...I would like to say thanks sebab sudi ingatkan aku setiap kali aku lupa tuhan..lupa kuasa tuhan...keagungan tuhan..

so carila member yang kau boleh cerita dan mengingatkan kau...itu akan menjamin kekuatan hati kau untuk tetap dengan perubahan...

ok..aku rasa macam dah panjang sangat...better aku sambung part lain kemudian..ok?

selamat berubah! kalau nak berubah................

JANGAN TANGGUH...

BENDA BOLEH BUAT HARI NIE JANGAN BUAT ESOK...


SEBAB KITA TAKTAU BILA KITA MATI..

MAHU JADI ORANG YANG RUGI KERANA BAZIR MASA DAN MATI TANPA SEMPAT TAUBAT?

TAK MAHU BUKAN?

sekian..

p/s: tinggal lagi 9 hari lagi! (^.^)


No comments: