geng budak slumber

Wednesday, August 1, 2012

menyampah

assalamualaikum n peace =)

ramadhan ke 12 sudah!

err...kejap..aku nak taip apa tadi....dem kenapa aku macam di serang penyakit nyanyuk neh..=.='

ok!dah ingat!

oh!found dis kat FB.
hee...kalau dari side aku memang true sangat..


rasa kelakar plak baca benda nie sebab berlaku kat aku....tapi sebenarnya takde la sampai benci or dengki ke apa sampai tahap nak menjatuhkan...aku lagi suka guna term menyampah...

menyampah kat seseorang tu tetibe je tanpa sebab yang agak munasabah...

then how I deal with this feeling?

aku menyampah dalam hati je...that person will never know it....kalau cerita pun dengan mmber yang sangat2 aku percaya dan rapat dimana aku yakin cerita tersebut tidak akan sampai ke telinga manusia tersebut..atau pun aku cerita kat orang yang langsung tak leh berhubung dengan manusia yang aku 'termenyampah tanpa sebab' tu...sebab kadang2 first impression kita pada seseorang tu tak semestinya tepat kan?

mungkin masa mula2 kau kenal orang tu dia sungguh la menyampahkan tapi bila dah lama2 rupenye dia ok je..korang je yang gedik nak menyampah2..macam diri sendiri baek...hahahhaha...

bagi aku menyampah tanpa sebab nie normal sebab kadang2 value yang ada pada kau xsama ngan value yang da pada orang lain...atau lebih tepat cara kita di besarkan dan latar belakang hidup tu berbeza so cara bergaul pon akan jadi berbeza...kisahnya cara korang tak match maka 'kemenyampahan' terjadi...

hahhaha...is 'kemenyampahan' even a word?

kalau di layan sangat rasa menyampah tu sangat la bahaya kerana berkemungkinan boleh membawa kepada situasi di mana kau sibuk cari kelemahan orang tu dan kritik..kritik dann kritik lagi tanpa kau sedar kau dah mula judge orang itu macam kau perfect sangat...wo wo wo...we dun want that...not nice!

mazmumah sungguh kann....

so behave...

yes..kita tak mampu nak suka sume orang sebab kita nie pun bukan sume orang suka..dalam 30 orang konpem ada sorang yang menyampah tengok muka kau tanpa alasan yang munasabah..

but pehliz jangan terbawak2 ngan rasa menyampah tu sampai jadi tidak adil pada that person...

bila hati rasa membuak2 menyampah...istigfar banyak2 mintak tuhan lindung hati kau dari kekejian itu..jangan sampai orang tu tau dan makan hati ngan sikap kau...

bukan hipokrit tapi bertindak lebih matang dengan perasaan sendiri...kita pun tak berkenan kan kalau orang suka2 nak judge kita hanya sebab diorang tak suka/menyampah kat kita kan?

so..dapat lak bulan2 pose nie kan....apa kata kite bersihkan hati dari ke-mazmumah-an khennn

sebenarnya aku tengah nasihat diri sendiri...heee..

kalau korang baca n terasa ter-di-nasihat-kan bagus jugak...=)


p/s: meja bersepah macam busy gila...


3 comments:

Unknown said...

jum insafkan diri!
jgn benci2 orang tak baik!

dah follow sini!

AsyieqiN Rkey said...

JOM!hehe..mie tgh duk nasihat dri la nie..huu

thnx follow

cik sakura said...

jgn benci sgt takut jd lain..hehe..salam ramadhan..