geng budak slumber

Tuesday, August 14, 2012

REACTION?

assalamulaikum n peace..=)

sudah masuk ramadhan yang ke 26...

got few things happens sepanjang ramdhan taun nie..my life as usual..kalau xde 2 3 benda yang agak celaka jadi tu...tu bukan namanya eqin's life...

cuma tinggal atas aku je..how to handle it...to blog about it..atau to ignore it buat macam biasa aku buat...iaitu buat tak tahu...hahahha...

how I'm gonna write this..hmm...

google


aku pernah baca satu buku motivasi..well aku dah lupa tajuk apa..ikut kata hati kot?tentang reaksi kita pada sesuatu yang jadi pada kita sebenarnya mempengaruhi apa yang kita bakal hadap selepas itu...

contoh dalam buku tu..seorang lelaki...lets name him amat..gila tak komersial nama..hahah..

pagi sebelum g keje die sarapan...then anak dia tumpahkan air..then dia mengamuk dan marahkan anak dia..anak dia terkejut dan sedih kena marah..terus menangis and meragam..bila anak si amat jadi cam tu isteri dia plak masuk campur..then gaduh plak ngan isteri...isteri lak sakit hati..sebab anak meragam...terlepas bas sekolah..then kena plak hantar anak pegi sekolah..

sebab marah sangat..amat terus start kereta dan hantar anak dia g skolah sampai lupa bawak dokumen penting yang dia letak atas meja kat bilik..dah kene patah balik..amik dokumen then lambat g opis..lambat g opis kene marah plak ngan bos...dah kene marah mood tambah extra hampeh and buat presentation dalam keadaan sangat tertekan....langsung tak bersedia dan persembahan sangat teruk..di marah bos lagi

balik rumah isteri dan anak masih terasa hati...tak mahu bertegur...so dari pagi sampai ke malam dah jadi macam hari paling malang dalam dunia...

lepas tu buku tu buat perbandingan....start semula dari pagi...anak amat tumpahkan air...then dia tak marah tapi cakap tegur anak dia elok2..anak dia tak la terkejut or nak meragam...lepas sarapan terus pegi sekolah...so amat tak perlu hantar..senang hati ambil dokumen dan pegi keje macam biasa di hantar dengan senyuman oleh sang isteri..sampai opis awal...hati tenang dan boleh buat presentation...dapat pujian dan kepercayaan bos untuk handle projek lebih bagus..

pulang ke rumah di sambut dengan gembira oleh anak dan isteri..

see the different?

bila kau react positively...kau dapat positive outcome...bila kau react negatively..kau dapat negative outcome...

ok..ca xde kene mengena...lantak laa...hahha


pernah kan korang hadap satu hari malang gila dari pagi sampai malam?

yes..certain keadaan memang tak leh elak langsung..memang jadi tanpa kita sangka..but some we can control it by our own reaction

so bila aku habis baca buku tu..aku try imply the theory...kinda work jugak lah..kira paling tak bila aku bad mood or sakit hati about something aku tak libatkan orang lain pulak..atau aku takkan biarkan rasa bad mood and sakit hati aku effect kerja2 aku...

contoh like...satu pagi aku dah bertekak ngan adek aku...tambah plak 'kedatangan kawan baik setiap bulan'... rasa agak kurang selesa...tapi..sebolehnya aku takkan biarkan mood aku yang cam hampeh tu terbawak2 kat opis...senang cite...for now.. bagi aku sesungguhnya menggunakan alasan PMS untuk sesuka hati sakit kan hati orang laen adalah sangat TAK RELEVEN..

(ok..sometime I do can't control my temper...still trying to improve)

ok aku bukan nak cite pasal PMS...kehekhek

dan dalam menghadap masa2 celaka sekarang....aku sedang cuba memberi reaksi positif dan berfikiran positif..tambah...aku kena betul2 fokus since aku a bit hilang fokus sepanjang bulan puasa nie...bukan nak salahkan puasa..salahkan diri sendiri...


nice quotes BTW..

fokus eqin fokus....

I got few target yang in progress nie...

p/s: sometime when I think others principle in life are bullshit..I just let my self consider as that person is fighting in the growing up dilemma...

No comments: