geng budak slumber

Friday, July 6, 2012

PELUANG

assalamualaikum n peace..=)

kerja...kalau memilih sangat jangan mengeluh la kau tu unemployed duit xda...xtau nak hidup camne..dunia nie xadil apa...kan?

tak kira la..apa pun lulusan kau...bagi aku..once ko abis je belajar..TERLALU memilih kerja adalah tindakan yang sangatlah tidak bijak!

memang ya!kene cari keje yang berbaloi dengan apa yang ko dah belajar sebelum nie...

tapi kalau peluang menimba PENGALAMAN dalam bidang kerja menari depan mata..memanggil2 kau..sekali dengan pakej gaji berpadanan+ kawasan berdekatan cume perlu kenderaan yang enteng boleh di USAHAKAN...bijakkah kau menolak?

kadang2 sesetengah manusia nie tak bersyukur bila di beri peluang...terlalu cepat mengalah dengan cabaran yang rasanya boleh di atasi dengan SEDIKIT usaha...entah...

langsung tak nampak usaha...

tinggal di kawasan pinggir bandar..mahu kerja di kawasan berdekatan...tidak punya kenderaan di kawasan yang sangat sudah biasa aku rasa macam alasan untuk orang yang tidak fikir masa depan...

xpe lah...setiap orang punya hak memilih...kita yang mahu tunjuk jalan cuma perlu tunjuk jalan..melangkah atau tak..itu atas pilihan

sebagai seorang yang lebih 'berusia' aku cuma mampu nasihat...dengar atau tidak itu pilihan kan?

terasa macam mengumpat orang pulak..

nak jadi orang berjaya nie..caranya bukan mengeluh dan berangan je..

google image


usaha, tanam semangat competitive dalam merebut peluang dan sentiasa mencari inisiatif untuk maju...

bukan cari alasan untuk  mengelak dan menyerah...


p/s: masih meningkatkan kemahiran diri untuk meningkatkan 'value' dalam pasaran kerja

notatambah: cuma kekecewaan bersifat semangat graduan sumber manusia maybe

2 comments:

Rafi Nilhan said...

duit penting sebab tu kerja pn penting kan? hehe

kerja ikut apa yg kita minat tu baru la best kerja..

tapi sebelum manis, mesti pahit yg kena rasa dulu.. itu baru berbaloi :)

AsyieqiN Rkey said...

yup...ssh dlu...baru senang..kadang2 kene wat ape yg kite tak suka dlu dalam usaha nak dapatkan apayang kita suka kan?