geng budak slumber

Monday, July 2, 2012

PAVLOVA DISASTER slumber style

assalamualaikum n peace...=)

perkhhh..lamaaaa bebeno dah tak letak resepi kat sini kan?sebab ape?

sebab aku bajek wanita bekerjaya xde masa nak masak2 beria bagai nie..hahahhah...pui!

lama dah aku duk usha resepi menatang pavlova nie....tinggal lagi mana nak pilih  yang releven ngan kebolehan diva aku jepp..khahaka..pui sekali lagi....so mari lah kita sesama mencoba ...BTW..aku wat palova nie sempena besday angah aku yang ke 22 1 julai ari tu..hee..ko hengat aku rajen sangat nak wat benda2 camnie tanpa sebab?kehkekehek...kenapa nama resepi nie gini kemudian aku cite ye anak2...hehhe

PAVLOVA DISASTER SLUMBER STYLE

yummie x?..hehehe


BAHAN2:

1. 4 biji putih telur
2. 1 cawan gula kastor
3. 1 sudu kecil cuka
4. 1 sudu kecil esen vanilla
5. whipped cream..(aku guna yang dalam botol spray2 tu..malas nak carik yang cair)
6. buah- buahan ikut suke ati korang...aku guna nenas,ceri ngan anggur since mango xde..*kecewa*
7. kertas minyak
8. eh terlupe lak...tepung jagung satu sudu besar

CARA MEMBUAT:

1. asingkan telur kuning n telur putih..pastikan xde sikit pun kuning telur dalam putih telur tu..kalau x..memang xnaik la pavlova korang.

2. pukul sampai setengah kembang..agak2 nampak putih ala2 mayonis sket..kaler dia..

3. masukkan gula kastor sedikit demi sedikit..pukul lagi dengan kelajuan tinggi sampai kembang..

4. dah kembang..masukkan cuka,esen vanila ngan tepung jagung..kacau balik guna spatula..tapi umah aku xde spatula matula nie..aku guna je senduk kayu mak aku bese buat kacau gulai lemak..khakaka...kacau balik dengan nada irama malaysia...jangan irama rock kapak pulak..jahanam nanti pavlova tuh...

5. kaacau sampai adunan tu likat..nak tau likat ke x..bila korang balik kan mangkuk adunan tu xjatuh...steady ja lekat kat situ...

6. panaskan oven..120 darjah celcius ..eh salah eja..lantak laa..malas nak bekspes..

7. letak kertas minyak atas dulang...bentukkan adunan  (merigue)atas kertas minyak tu..bentuk bulat setebal 3-4 cm gitu la..

8. bakar adunan selama lebih kurang 30 minit-35 minit..agak2 tengok jadi cam warne perang2 tu dah masak la tu..

9. dah masak jangan terus keluarkan dari oven nanti pecah merigue kita tu...bukak sket oven biarkan merigue tu sejuk kejap..

10. dah sejuk leh la letak whipped krim and buah2 yang dah di dadu ka..di potong comel2...yey!dah boleh makan!

CERITA:

ok...ceritanya...pasai nie 1st time aku wat menatang pavlova nie aku jadi noob sangat..aku pukul putih telur kejap sangat..so akibatnya..merigue aku tak likat..jadi cam tekstur kek sebelum bakar..aku geram..n pk cane aku na wat menatang nie bagi leh dimakan..rugi maaa...

bak kata mak aku..kita yang buat dia..bukan dia yang wat kita..atas dasar mewarisi otak kaki derhaka resepi n sangat kreatif aku g tambah tepung kek naik sendiri tu..aku nekad..apa nak jadi..lantak laaa...yang penting..sapa ada kat umah masa tu kene makan pavlova aku..walaupun dah jadi PAVLOVA DISASTER..MUAHAHHAUHAUAHUH..*GELAK JAHAT* EH TERLUPA NAK TUTUP CAPSLOCK...>.<

siap adun aku bakar dengang penuh semangat nan jitu...perkh..naik sehhh..macam apamm ..kagummmm...@.@

tapi bila aku bia sejuk kejap..keceper dari sekembang apam jadi leper yang xbape nak leper..ah bedal!

aku kuakan dari oven dengan penuh hati2 lalu letak atas pinggan tonyoh2 manja ngan whipped krim tabur buah2 suma...dah!boleh makan..

xsampai 30 minit aku letak kat meja depan dah licinnn..sedap lettew kan?khekehkehk

pengajaran kita pada hari ini ialah...masak pape jangan cepat give up bila agak2 xjadi..oter sampai boleh makan!hahahha..yeah!

p/s: ok..nak g tengok master chef celebrity jap...


6 comments:

Cik Asma BLuppy said...

wohoooo....
kagum jap! haha

AsyieqiN Rkey said...

hahaha...kagum kejap ja?>.<

Puan Fifiey said...

sedapnya... salam perkenalan.. follow me back..

Shafina Nadirah said...

hahahahaha.. adoiiii..
ok...pasni aku terbalik pavlova tu..
hhaaha chop2.. klu dh trbalik..
pastu xjdi.. xka jatuh adunan..
mana leh guna..
(pa jadah aku merepek ni)hahaha

cik najihah said...

nampak sedap walaupun disaster hahaha
kidding..
yummy

AsyieqiN Rkey said...

pina: ko dah nampak cair jangan la terbalikkan..hahha

najihah: yummy ka?khakhakhak