geng budak slumber

Monday, October 22, 2012

LOVE : luar jangka dan pelajaran

assalamuaikum n peace..=)

haiii..aww....cakap pasal cinta pulak kan kauuu.....gedik sangatttt....(>.<)

actually ini macam benda yang aku observe...dari pengalaman sendiri dan orang laen...well aku kan jenis menyibuk gila semua benda sibuk nak tau...curiousss je memanjang...kehkehkek...

most yang aku tengok..sekali dalam hidup nie..sape2 pun lah...akan jatuh cinta yang tahap kau sanggup jadi manusia paling bodoh..kuasa cinta tu kadang2 memang unexpected..

love can turn satu manusia 360 darjah dari sifat asal ada masa...hebat kan ciptaan tuhan yang satu nie...even manusia pertama yang di ciptakan tuhan Adam a.s pun boleh buat unexpected thing demi cinta dia pada hawa..

pembunuhan pertama dalam dunia pun sebab cemburu cinta...dan benda yang paling kekal dalam dunia pun cinta...cinta Allah...=)

eh..terpanjang plak muqadimah...kehkehkhe..pesen pulun..=p

what I'm trying to say..

kadang2...bila kau rasa kau pernah jatuh cinta gila2 sampai tahap kau sanggup buat apa2 je.. kau fikir itulah cinta terakhir...kalau hilang...kau takkan mampu jadi macam tu balik...

ada masa sampai tahap dah tak mampu nak bukak hati pun bila dah kecewa...sebab kecewa sangat...

well..some people born lucky...dapat cinta pertama yang sungguh2 tu sampai akhir hayat..but most..cinta pertama cuma mampu jadi pelajaran...mampu jadi panduan masa depan je..

apa yang aku rasa sangat amazing tentang love nie..bila mana orang yang kau biasa kenal sangat takut pada komitmen boleh jadi seorang sangat komited..

dan ada masa kau akan rasa you don't deserve to be with that person..di sebabkan kekurangan kau..di sebabkan rasa tak yakin kau..dan di sebabkan macam2 perkara yang kau fikirkan...

tapi yang takjubnya rahmat tuhan nie...seorang manusia itu mampu ketepikan segala kekurangan kau dan terima kau seadanya..tanpa banyak soal..walaupun kadang2..benda tu cuma realistik untuk awal hubungan atau kejap je..but it happens kan

walaupun bak kata mak aku..dalam konteks cinta nie kita dah kena realistik skang..sebab cinta je memang tak boleh bagi kau makan...tapi bagi aku..demi cinta..takkan kau nak bia orang kau sayang kebulo?

sebabkan sayang yang wujud dalam cinta...banyak benda mustahil jadi tak mustahil untuk seseorang tu..

contoh paling mudah...

kenapa mak ayah kita langsung tak kisah menyusahkan diri kerja bagi kau makan..pelajaran...pastikan keselamatan kau...sedangkan kalau diorang nak dump kau dalam tong sampah macam selalu jadi skang diorang boleh buat...yes..part of it is responsibility diorang towards you..but most?

because they love you...

dalam hidup aku paling dekat aku nampak..ayah aku..

maybe dia bukan seorang ayah yang super duper perfect..tapi aku rasa dia tetap seorang super hero...sebab walaupun dia takde keje besar..tak berpelajaran tinggi dan kadang2 macam tak heran je kat anak2..dia sanggup keje siang malam...untuk besarkan aku ngan adek2..dan mak?

cinta mak memang takde bandingan...

aku pernah terfikir..kenapa nak menyusahkan diri buat something demi orang laen...you can be selfish..boleh senangkan hati sendiri je..buat ape2 pun pk diri sendiri je..macam certain people post kat FB kenapa single tu best..

single tu best sebab tak payah jaga perasaan orang laen
single tu best sebab duet tak habes beli kredit 
single tu best sebab tak payah fikir camne nak pujuk si dia merajuk
single tu best sebab boleh enjoy sesuka hati 

dan the list goes on and on...

but think..

if single is that awesome kenapa dalam target hidup semua orang mesti ada 'nak kahwin'

why you must on the end of the road getting married with someone?

owh aku cakap camnie bukanlah aku nak korang pk jeee pasall nak kawennn je kan..apa aku cuba sampaikan ialah..jangan menolak fitrah...there is nothing wrong menyimpan harapan satu masa nanti kau akan jumpa one person yang boleh cintakan kau setulus hati...terutama yang pernah kecewa nie

ini apa mak aku cakap kat aku bila aku cakap aku taknak kawen akibat terlalu kecewa...well aku rasa mungkin ada yang faham kot perasaan "aku dah penat dengan semua benda dan aku penat nak bercinta biarlah aku camnie je tak nak kawen fullstoppppp" hahha...itu yang aku rasa..and bila aku cakap benda tu kat mak...

mak aku cakap...

yes..she know I'm hurt...really bad..tapi mak mintak aku fikir...bagi contoh pada diri dia sendiri...

memang anak2 boleh jaga dia kalau sakit..tapi sejauhmana anak2 boleh jaga..takkan sama macam pasangan..and she said...she don't know what will happen to her one day if my dad was not around...and aku tak boleh lawan fitrah manusia biasa yang memang perlukan someone by our side...

aku cuma mampu diam je masa tu..sebab hati keras kan...sebab aku fikir...a strong women can always take care of herself...without a man...I can stand really strong...I can take care of myself...as long as I got all the money...I can take care of myself...dasat kan hati orang kecewa?

biar tak kawen dari kawen dapat laki menyusahkan...ini 1 dari pegangan aku...sampai sekarang pun...itu yang buat aku tak rasa terdesak untuk cari cinta..cuma aku dah tak tutup hati macam dulu...aku dah bagi peluang untuk diri sendiri..coz we all deserve the love that god had created for us...

yes...strong women can take care of herself...but she deserve to be love also...jangan musnahkan peluang diri sendiri untuk bahagia hanya kerana terlalu kecewa...

cuma perlu mencintai dengan betul...mencintai dengan tujuan untuk dapat redha dari Allah..dan mintak sentiasa di lindungi dari perkara keji yang boleh berlaku akibat cinta...

dan sampai bila2 pun jangan berhenti berdoa...alhamdullillah aku sangat bersyukur dengan rezeki yang Allah bagi aku setakat nie..

owh?aku ada post amalan doa mudah makbul sebelum nie...just klik kat link tu...jujur cakap lepas aku amalkan benda tu...doa jadi mudah makbul...dengan syarat..sungguh2 dan yakin...

dan kalau doa aku tak makbul pon aku still tenang dan redha...

ok..meleret ke mana pulak nie...hehheheh...

panjang sangat plak rasanya...

untuk setakat nie..apa aku boleh cakap..aku banyak belajar dari cinta dan perkara luar jangka yang jadi sebab cinta...

cinta pernah buat aku jadi anak derhaka
cinta pernah ubah aku dari seorang yang keras hati jadi lembut hati
cinta pernah ubah aku dari seorang yang ceria jadi seorang yang murung
cinta pernah buat aku belajar terima diri sendiri
cinta gak yang ajar aku betapa aku seorang yang mampu overcome apa2 dugaan pun
cinta pernah ubah aku jadi lebih baek


dan aku berpegang pada percaya..

percaya Allah maha merancang..dia tau yang terbaek
percaya semua manusia deserve rahmat dariNYA
percaya usaha, doa dan tawakal
percaya pada diri sendiri...

p/s: no matter who you are...jangan rasa rendah diri...coz everyone deserve all the bless from god


No comments: