geng budak slumber

Sunday, July 3, 2011

cerpen: aishiteru #4

"along!ko nie xde keje lain ke?gitar!gitar!gitar!cuba tolong mak nie sket..penatlah mak sume keje nak wat sorang..adik ko tu nak STPM taun nie pon leh tolong mak lagi!"

ah!mak membebel lah pulak...lamunan Ai dikejutkan dengan laungan dari ibunya...mungkin ibunya bengkek dengan sikap malasnya sejak mula bekerja..dia bukan sengaja..tapi fikirannya sering bercelaru membuatkan dia malas melakukan sebarang kerja pun..dan dia tahu..dia sangat mementingkan diri saat itu..

"ye mak...sorry" Ai cuba menenangkan situasi..kalau di biarkan meleret2 lah emosinya mak aku nie kang..bisik Ai dalam hati..seraya dia bangkit dari katil..telefon bimbitnya berbunyi..mata Ai membulat..shah kah?tangkas tangannya mencapai telefon bimbit..

"hai sayang sedang buat apa?mau video panas saya?taip yes dan hantar ke 01289*****"

'cilake!' Ai menjerit kecil...terasa dirinya diperbodohkan..tah malaun mana menghantar mesej iklas spam tersebut..kalau dia tahu..pasti akan di cincang2 badan orang tersebut di beri makan haiwan bernajis mughalazah..Ai bengang..saat dia menanti inilah..kesabarannya terus di uji..mana kau shah..Ai mengharap..ah!dem..apeadehal aku nak tunggu camnie?Ai mempersoalkan rasa hatinya..lantas di campak telefon bimbitnya di atas katil dan melangkah keluar bilik..tolong mak basuh baju lagi bagus!Ai memberi cadangan pada diri sendiri..

"mak orang basuh baju lah ye" Ai seperti meminta izin..ibunya hanya mengangguk...siap segala kerja rumah Ai berehat di ruang tamu...'remote' di  capai..'channel' di tukar2...mencari siaran menarik...ah!bosan!'channel' banyak...cerita cam hampeh!Ai menyumpah..lalu dia bangun mencapai kunci skuter kesayangannya...mungkin nenek memerlukan seseorang untuk bersembang..fikirnya..jarak rumah nenek yang tidak jauh dari rumahnya memudahkan Ai menemani nenek kesayangannya..memang sejak kecil..Ai rapat dengan nenek..

"wannn..nak beli aiskrim!!" jerit Ai menyakat neneknya...

"yelah...naek lah..belilah..." nenek Ai menyahut dari dalam rumah...suara cucunya itu amat di kenali..sering saja mengusiknya dan menemani saat dia sendirian di rumah..di kampung itu nenek Ai memang terkenal dengan nama 'wan aiskrim' kerana dia menjual aiskrim buatan sendiri..bukan niat untuk berniaga sangat..tetapi dia seronok kanak2 beramaian di rumahnya...petang itu Ai menemani neneknya...tenang sedikit hati yang berkecamuk..sambil bersembang terselit juga pelbagai pesanan dari neneknya...tentang akhirat...

*********************************************************
arghh!!kerja malam!shah tidak puas hati..sabtu itu dia perlu bekerja shif malam lagi...hati sudahlah tidak tenang..

"saya memang suka kat awak..tapi kalau awak leh ke tunggu sampai 10 tahun?saya nie ape pon xde"

shah teringat mesej yang di hantarnya buat Ai..gadis yang sudah menganggu kewarasannya sejak akhir2 ini.

"saya mampu tunggu 30 tahun pon kalau awak boleh jamin awak takkan kawin dengan orang lain selepas tempoh tu"

shah geram!Ai pandai berkata2..mana mungkin dia memberi jaminan sebegitu..gadis ini memang pembuli baginya..membuli hati dan perasaannya..bermain tarik tali...cisss!!

"awak cuba fikir..sekarang umur awak 23..takkan awak nak kawin dengan saya masa umur awak 33 tahun kot!jangan pandai cakap aje"

hah!amik ko...shah cuba mendera perasaan Ai...dia menanti balasan Ai

"kalau awak sungguh nak saya..suka saya..sayang saya..tak perlu 10 tahun pon..awak usaha"

arggghh!!...shah mati akal..gadis ini benar2 mencabar kewibawaannya....sejujurnya shah keliru dengan perasaan sendiri..dia menginginkan gadis itu..namun keadaan dirinya yang masih tak menentu membuatkan dia merasa rendah diri..Ai lulusan universiti..masa depannya cerah..lagi pun bagi shah..dia tak mahu berlama2 bercinta...hasratnya jika kewangannya sudah kukuh nanti dipinang sahaja gadis idaman hati..namun separuh hatinya tak mahu Ai pergi pada lelaki lain...argh!!apa patut aku buat!

shah meneruskan kerja...menaip data2 yang di beri..kadangkala dia tersilap menaip nama Ai..sungguh gadis itu membuatkan dia gila!

p/s: memang sonok layan anak buah..>.<

2 comments:

A i n n u r A f i f f a h said...

besttttt ^^

cepat smbung kak ^^

Asyieq-iN Rkey said...

huuu..sabar ye....tarek mood..huhu